دبیرستان پسرانه دوره دوم حضرت امام محمد باقر (ع) (شعبه مشتاق)

حل معمای چگونگی ساخت اهرام مصر

 بر اساس مطالعه‌ای که بتازگی منتشر شده، شاخه‌ی رودخانه نیل به طول ۶۴ کیلومتر که در کنار مجموعه هرمی نمادین جیزه در میان شگفتی‌های دیگر قرار داشت، برای هزاران سال در زیر بیابان و زمین‌های کشاورزی پنهان بود. وجود این رودخانه توضیح می‌دهد که چرا اهرام ۳۱ گانه به صورت زنجیره‌ای در امتداد یک نوار بیابانی در دره نیل بین ۴۷۰۰ تا ۳۷۰۰ سال پیش ساخته شده‌اند، جایی که امروزه فاقد شرایط زندگی است.

این نوار در نزدیکی پایتخت مصر باستان، ممفیس شامل هرم بزرگ جیزه – تنها ساختار بازمانده از عجایب هفتگانه جهان باستان – و همچنین اهرام خفرع، خئوپس و منکورع است. باستان‌شناسان مدت‌ها فکر می‌کردند که مصریان باستان باید از یک آبراه مجاور برای جابجایی سنگ‌های غول‌پیکر مورد استفاده برای ساخت اهرام استفاده کرده باشند.

“امان غنیم” سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کارولینای شمالی ویلمینگتون در آمریکا، به خبرگزاری فرانسه گفت: «اما هیچکس از مکان، شکل، اندازه یا نزدیکی این آبراه بزرگ به مکان واقعی اهرام مطمئن نبود.»

یک تیم بین‌المللی از محققان از تصاویر ماهواره‌ای راداری برای نقشه‌برداری از این شاخه رودخانۀ پنهان استفاده کردند که به عربی به آن «اهرامات» می‌گویند. “گونیم” گفت که رادار به آنها «توانایی منحصر به فردی برای نفوذ به سطح ماسه و تولید تصاویری از ویژگی‌های پنهان از جمله رودخانه‌های مدفون و سازه‌های باستانی داد.»

بر اساس مطالعه‌ای که در مجله Communications Earth & Environment منتشر شد، بررسی‌ها در میدان و هسته‌های رسوبات باقی مانده در محل، وجود رودخانه را تأیید کرد. دانشمندان پیشنهاد کردند که این رودخانه که زمانی پرقدرت بوده به طور فزاینده‌ای پوشیده از شن شد و این روند احتمالاً در طول یک خشکسالی بزرگ در حدود ۴۲۰۰ سال پیش شروع شد.

راز بزرگ هرم

اهرام جیزه در فلاتی تقریباً یک کیلومتری از کرانه‌های رودخانه قرار داشتند. “گونیم” گفت که بسیاری از اهرام دارای یک «راهروی مرتفع تشریفاتی» بودند که در کنار رودخانه تا معابد دره امتداد داشت که به عنوان بندر، عمل می‌کردند.

او افزود این امر نشان می‌دهد که رودخانه «نقش کلیدی در حمل و نقل مصالح ساختمانی عظیم و کارگران مورد نیاز برای ساخت هرم» داشته است. این مسئله که مصریان باستان چگونه موفق به ساختن چنین سازه‌های عظیم و دیرپایی شده‌اند، یکی از اسرار بزرگ تاریخ بوده است.

“سوزان اونستین” یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه ممفیس در ایالت تنسی آمریکا گفت که حمل و نقل این مواد سنگین، که بیشتر آنها از جنوب می‌آمدند، از طریق رودخانه بسیار آسان‌تر از حمل و نقل زمینی بود.

او بیان کرد که سواحل رودخانه‌ها می‌توانست جایی باشد که همراهان تشییع جنازه فراعنه قبل از انتقال اجساد آنها به «محل دفن نهایی در داخل هرم» استفاده می‌کردند. رودخانه همچنین ممکن است توضیح دهد که چرا اهرام در نقاط مختلفی ساخته شده‌اند.

او گفت: «مسیر آب و حجم آن در طول زمان تغییر کرد، بنابراین پادشاهان سلسله چهارم مجبور بودند انتخاب‌های متفاوتی نسبت به پادشاهان سلسله دوازدهم داشته باشند. «این کشف مرا به یاد ارتباط نزدیک بین جغرافیا، آب و هوا، محیط زیست و رفتار انسانی انداخت.»